Los Angeles / E3

Selv om det er over et år siden turen vår til LA har jeg så lyst å dele denne opplevelsen med verden at jeg lager et innlegg om den et år etter.

Vi bestilte reisen og hotellet over 300 dager før avreise. Vi hadde nedtelling på telefonene våre som sa hvor mange dager det var igjen til avreise til en hver tid. Vi var tre stk. som dro sammen; Espen, Svein Arne og jeg. Vi måtte vente til desember før vi kunne bestille billettene til E3, som egentlig var grunnen til at vi dro når vi gjorde. Ingen av oss visste sikkert om vi kom til å få være med på E3 i det hele tatt. Desember kom. Vi sendte inn søknader hvor vi la ved et skriv fra en kollega som sa at vi jobbet for NextGenTel og at Svein Arne skrev freelance for spillsiden til ngt. Ventet på svar. Det tok ca en uke om jeg ikke husker feil. Vi fikk være med 😀 Glede i verden! Nedtellingen fortsatte. Søke ESTA om reisevisum. Kjøpe reiseforsikring gjennom Gjensidige som inkluderte ekstremsport (i tilfelle vi følte for å hoppe i fallskjerm). Mer nedtelling. Begynne å pakke koffert og avtale når og hvor vi skal treffes. Kjøpe togbilletter fra Bergen til Oslo så vi rekker flyet derfra. Enda mer nedtelling. Tiden hadde egentlig gått utrolig fort, med tanke på at vi har telt ned i over 300 dager. Pass, billetter og tannkosten er klar.

Før avreise skrev jeg ned en liste over ting jeg ville gjøre i LA i reisedagboken min:
IHOP
Yoga på Santa Monica Beach
Mani/pedi
Få meg tatovering
Gå opp til Hollywood-skiltet
Se den siste Star Trek-filmen på kino
Ta et bilde på en veranda med hånden bakover
Spise sushi
Spise pasta
Dra innom Whimsic Alley
Hoppe i fallskjerm
Helikoptertur

Jeg hadde også en liste over ting jeg skulle kjøpe:
Converse Sko
Joggesko
Yogapants
Kjole
Neglefil
Nexxus Shampo og balsam

Avreise. Espen og jeg møttes på toget i Bergen og tok turen over til Oslo sammen. Der møtte vi Svein Arne og fant flyet vårt som skulle gå ned til Amsterdam. Det viktigste som ble gjort i Oslo var ikke at vi fant sistemann i reisefølget vårt, det viktigste var en pit-stop på Starbucks på Gardemoen. Kjøpte M&M i taxfree’en på Gardemoen mens de andre kjøpte røyk. Fly OSL – AMS (Oslo – Amsterdam), 1,5 time flytid. Fly AMS – SEA (Amsterdam – Seattle), 10 timer flytid. 5 timer ventetid i Seattle. Det var drygt. Ble lei av å vente på røykerne. Fly SEA – LAX (Seattle – Los Angeles). Vi kom fram, men det gjorde ikke bagasjen vår. Alle klær som er passe/kule er vekke. Kanskje for alltid. Litt dum følelse. Røykerne røyker. Og røyker. Og røyker.

8.6.13
Ruslet opp til Hollywood Blvd og deretter bort til Chinese Theater. Handlet en del klær siden bagasjen vår er borte. Espen og Svein Arne spiste sushi for første gang. Suksess. De likte det. Jeg som stod for bestillingen av mat. Jeg bommet på noe, men klarte å snakke meg til å få det vi skulle ha til slutt. Espen spiste ca en spiseskje med wasabi på hver sushi-bit han fikk i seg. Uten problemer. Han liker visst sterke ting. Skulle testet fear factor-ting på ham 😛 Ruslet ned til Sunset blvd og tok den gaten hjem til hotellet. Det tok mesteparten av dagen å gjøre den rusleturen. Det var et godt stykke.

9.6.13
Vaffel og melon til frokost. Ruslet en tur til Vons, den lokale butikken vår. Bestilte jordbærmilkshake, fikk jordbær/bananmilkshake, ikke så god. Bagasjen vår kom fram. Jippi 😀 Tok drosje til High Voltage Tattoo og bestilte time der. Espen først, og så meg. Det blir bra. Skummelt at Espen er først, hvis det gjør vondt, så kommer jeg til å begynne å grue meg. Tror det kommer til å ta tid. Fant oss en metro. E3!!! 😀 Fikk oss badges. Svein Arne har “Media” badge. Han har tilgang til mye mer enn vi har, men han kommer nok til å henge med oss allikevel. Metro til buss til Santa Monica <3 Dro innom IHOP, spiste strawberry-banana pancake. Mest omnomnomnom 😀

10.6.13
Frokost og rett opp på taket av hotellet for å ta bilder av alle brannbilene over gaten. Vært en brann i nabohuset i natt. Masse bilder og brannmenn. Planleggingsdag i dag. Badet og solte oss ved hotellet en stund. Utrolig, men sant: Jeg er den som er minst lobster av oss alle. Ruslet nedover Vermont Ave. innom skobutikken og ned til Big Mama & Papa’s. Nydelig god pizza. Insane str. på de største. Kjøpte en rosa “ribbed for your pleasure” ball (den ser ut som en oppblåst kondom) som vi lekte med i bassenget da vi kom opp igjen. Tok en afternoon nap og dusjet og gjorde oss i stand. Vurderer å gå ned og kjøpe noen postkort. Gjøre meg ferdig med det. Lakke negler.

11.6.13
E3 😀 Mye! Begynte med konkurranse i Gears of War. Jeg kom på 10ende plass. Espen kom på 8ende. Av 10. Spilte Company of Heroes. Var på lag med Svein Arne. Vi vant. Så fot-pad med fire knapper for å gjøre PC-gaming enklere. Spilte Little Brains på PS4. Was awesome 😀 Masse indie, masse smått. Ingen Portal/Valve. Ingen SC. Men de har Assassin’s Creed. Flere som selger mus/tastatur. Ser på dem, men kan ikke ha amerikansk tastatur. Må ha æ/ø/å. Dro på en presentasjon av Assassin’s Creed IV Black Flag. Var kjempetøft. En fyr som lignet på Jarle spilte begynnelsen av spillet. Fikk et promoflagg og. Mange har sagt seg misunnelige allerede. Guttene spilte Company of Heroes 2, mens jeg var på Assassin’s Creed IV. Museumsgjenstander, inkl. N64 og Commodore 64 og masse kult. NES. Guttene spilte World of Tanks. Ruslet ut. Lasagne på en italiensk restaurant. God lasagne.

12.6.13
Opp litt tidligere. Trøtt, men ok. Frokost. Metro. Starbucks. E3. Tok det andre rommet i dag. West Hall. Føler vi tok livet veldig med ro hele dagen. Sushilunch. Den var ikke god. Sjekket ut Plants vs. Zombies. Virket gøy. Kan ikke bruke forkortelsen PvZ. Tenker bare på Protoss vs. Zerg. Kjøpte hettegenser. Prøvde Gran Turismo. Ekkelt med rattet. Fikk masse stash. Guttene prøvde Diablo III på PS3. Koste oss med litt vin på verandaen på hotellet. Fikk skyss bort til en karaokebar. Koste oss der. Ruslet hjem.

13.6.13
Bilen vi bestilte i går, kom ikke. Bestilte ny bil. Skal til LAX og hente leiebil. Så til hotellet, så til E3. Siste dagen. Gikk greit å hente bil. Tok tid. Bak rattet i en monsterbil i USA igjen. Gikk bra. Rett til E3, ikke innom hotellet, siden alt tok så lang tid. Tok oss god tid gjennom E3. Prøvde Command and Conquer, det var ganske likt SC, bare litt mindre aliens 😛 Likte det. Kjørte innom hotellet og ned til Santa Monica. Rakk ikke solnedgangen, men det er uansett Santa Monica. Kjøpte hoodie 😀 *fornøyd* Gikk til enden av Route 66. Kjørte hjem innom McD.

14.6.13
Uthvilt! Godt! Skal til Vegas i dag. Kjørte langt og lenger enn langt med Espen som kartleser. Ble varmere og varmere i luften. Death Valley levde opp til navnet. Helt dødt. Kom opp til 44 grader C eller 110 grader F. Det var brennende. Vondt å ta på sanden. Kjøpte vann hele veien. Tok en del bilder. Kjøpte bygave til Linn Kristin og morfar. Kjørte til Hoover Dam. Fortsatt varmt! Fikk ikke gå på den, men var innom Arizona og en ny tidssone. Kjørte innom Vegas, så Eiffeltårnet og Luxor og masse neonlys. Lang vei hjem.

bytte minnekort

15.6.13
Lite søvn til tross for at vi stod opp sent. Kledd på meg varmere klær siden vi skal nordover. Blir scenic route nordover. Greit med varme klær. Ble ned i 10 grader C. Jeg kjørte mesteparten av veien. *stolt* Masse fint landskap. Stor godisbutikk. Lette etter plass å sove til nesten kl 3 på natten. Ble $104 for natten og. Var billigere enn mye annet som var fullt.

16.6.13
Våken igjen. Kanskje shortsvær i San Fransisco i dag til og med. Kjørte inn til San Fransisco. Brukte sikkert 10 minutter gjennom byen, inkl. min dopause. Kjørte over broen. Golden Gate Bridge. Kom like sent til LA selv om vi kjørte tidlig. Vin og øl på verandaen til Svein Arne. Han fikk fikset reisen sin hjem. Vi skal til Santa Monica i morgen 😀

17.6.13
Kjørt bilen tilbake til LAX og levert den. Santa Monica, here I come. Taxi til Santa Monica. Ruslet bare et kvartal langs 3rd street promenade og klarte allikevel å bruke over $170. Fant en Desigual-butikk. Fant Quicksilver og bleh bleh bleh. Fikk kjøpt en sånn shorts som jeg har ønsket meg lenge. Surfeshorts for jenter. Ruslet ned til stranden. Ringte mamma. Så på Muscle Beach. Badet. Gravde oss et hull på stranden. Jeg fikk nesten hele meg oppi  hullet. Ble iskald. Spiste på Bubba Gump Shrimp. Nom! Hyggelig kelner. Ruslet til sigarbutikk. Tok buss hjem. Espen mistet lommeboken på bussen. Vi var på holdeplassen i 2 timer for å se om bussen kom tilbake. Det gjorde den ikke. Dro hjem. Trøtt.

18.6.13
Skal innom Lost and Found i dag. No hope. Kommer ikke til å finne igjen den lommeboken. Kort er sperret og Espen er jo den minst irriterte personen i verden, så all good. Busset til High Voltage. Vet ikke om all good der, vil vise seg i morgen. Ruslet til Hollywood, viste seg at det ble feil. Busset ned igjen til the Grove og Farmer’s Market. Dyre, ikke bra butikker, men møtte Mario Lopez. Innom Sammy’s Photo. Kul butikk. Buss til Hollywood. Metro hjem. Bowling er awesome. Bowlet tre runder. Spilte biljard. Hadde det kjempekos. Buss og jogging hjem.

19.6.13
I dag skal vi få tatoveringer. Spent! Veldig spent! Brukte en stund på å komme oss til High Voltage. Khoi tegnet Espens, den ble awesome! Så begynte han å tatovere. Tok et par timer. Så vondt ut. Min tur. Auauauauauauau Teipet over med bandasjer. Vondt! Dro for å spise buffalo vinger. Klarte 2,5. Alt for sterke. Hjem til hotellet. Svein Arne var sliten. Espen og jeg dro på kino. This is the end. Funny. Hjem til hotellet.

20.6.13
Vasket og smurt tatovering. Dro på shopping. Fant koffert. Dyr. Dro på Macy’s. Samme kofferten. Halve prisen. Awesome! Wok. Til hotellet. manikyr for shopping. Ikke fornøyd med den. Mexican burrito til lunch. Nom. Lost and found. Ingen lommebok. Satt nede ute til langt på natt. Spilte magnetspill og koste oss.

21.6.13
Lite søvn. Trøtt. Svein Arne våknet ikke. Måtte vekke ham. Drosje til flyplassen. McD til frokost. Grei flytur til JFK. Fra JFK til CDG var flyet veldig forsinket. Rakk ikke flyet videre. Booket om via Amsterdam. Kom oss hjem.