Rhodos – uke 1

Vi har gledet oss siden vi bestilte ferien i desember og nå er det endelig avreisedag. Eller, det er forsåvidt dagen før, men siden vi reiser kl. 04:00 hjemmefra og ikke tenker å sove først er det på en måte avreisedag. Vi har pakket og alt er klart. Solkremen Espen skulle kjøpe seg var utsolgt på alle salgssteder, så den har vi ikke fått tak i. Den ligger i sortimentet til tax free’en til Flesland, så vi har ennå et håp om å få den med oss derfra.

Hva mer trenger jeg?

Vi skal til Faliraki. Det er en liten by på østsiden av Rhodos. Det er nylig bygget en del hoteller litt nord for selve byen, og i ett av de er det vi skal slappe av og bade og kose oss med sol og palmer og middelhavet et steinkast unna.

Mandag 07.07.2014:

Nyter solen og livet. Jeg har lakket tåneglene mine så de matcher fingrene. Vi ruslet ned til stranden og kjente på temperaturen i havet, den var ca. lik bassengtemperaturen. Er litt usikker på hvor langt vi kom på vandringen vår, men vi tror kanskje vi nærmet oss sentrum av Faliraki. Gikk innom de turistsjappene som selger det samme i alle og så på suvernirer. Fant et par ting vi kanskje må tilbake å kjøpe. På tilbaketuren satte vi oss ned på en liten café og spiste is. Badet i bassenget før middag på hotellet. Det er poteter i nesten alt av mat. Espen fant ut at zucchini var veldig godt.

Vi må finne ut hva fasinasjonen til de innfødte for bier kommer fra.

Tirsdag 08.07.2014:

Dette er et luksushotell, hvor man kan være så lat som man bare vil. Selv om det er bare et par minutter gange ned til havet, kjører de med golfbilene sine og plukker opp alle turistene på veien. Man slipper rett og slett å gå noen plass bortsett fra til måltidene.

I dag etter frokost forsøkte vi å møte opp til der Ving-representantene skulle være for å bestille et par utflukter. Der var det ingen, så vi sendte dem en mail. Vi har booket oss spa-behandling og undersøkt treningslokalene.

Det var ikke så langt til Faliraki, vi gikk et lite stykke og plutselig var vi i en “by”. Jeg setter hermetegn på det, fordi det ikke akkurat levde opp til forventningene. Vi fikk i alle fall oppleve 39 grader og fant oss en yoghurt-bar, som serverte yoghurt-is med assorted frukt og bær på. Nydelig! Burde komme til Norge.

Tilbake på hotellet tok vi oss en økt på treningsrommet på hotellet og hoppet rett ut i bassenget etterpå. Var veldig godt.

Gratulerer til Tyskland som vant over Brasil i semifinale i VM.

Onsdag 09.07.2014:

Siden vi ikke har hørt noe fra Ving, ringte vi dem. Det viste seg at de aldri skal være på vårt hotell, men på SunVing hver dag mellom 10 og 12. Uansett, de skal sende en guide hit i løpet av dagen så vi får bestilt alt vi skal gjøre i løpet av ferien. Siden vi tenker en tur til Rhodos by i morgen, passer det bra å ta en rolig dag ved hotellet i dag.

Dykking og Jeep Safari er bestilt.

Gratulerer til Argentina.

Torsdag 09.07.2014:

Rhodos by-dag.

Tok drosje inn til byen og ruslet rett til Starbucks. Kaffe og Cool Lime smakte veldig godt! Som de avslappende turistene vi er ruslet vi så sakte vi fikk til i retning gamlebyen. Etter å ha travet gjennom turisthavet i gamlebyen og funnet stillere, fine, bortgjemte gater gikk vi tilbake til vårt sakte tempo. Det var katter overalt. Det var vi forsåvidt klar over før vi dro, men vi endte med å ta bilder av nesten alle vi så. Mange nydelige katter som jeg ville ha med hjem.

Til middag hadde vi fått en anbefaling fra min fysioterapeut (som er fra Rhodos) om å dra til Nireas, en fiskerestaurant i gamlebyen. Vi spurte oss litt fram og fant den. Stille og langt fra turistene. Vi hadde fått beskjed om å bestille fiskene man spiser hele, så det gjorde vi, i tillegg til middagen vi ønsket. Veldig god mat!

Siv Carinas bilder:

Espens bilder:

Fredag 11.07.2014:

Vi tok drosje til sommerfugldalen. Fikk vite drosjesjåførens syn på hotellbransjen på Rhodos. For å si det kort, var han ikke imponert. I sommerfugldalen var det en helt herlig stemning. God atmosfære. Bortsett fra turistene var det bare skogslyder. En halvtime før stengetid kom det en mann gående mot oss for å si at det var stengt nå og at vi måtte snu og gå tilbake.

Vi kom til ugangen rett etter stengetid og antok at det kom til å komme drosjer til drosjeholdeplassen der. Vi tok feil. Vi fant ut at vi skulle gå til nærmeste tegn på sivisilasjon, det var et stykke, men vi holdt motet oppe og (jeg) sang oss nedover veiene. Litt dyr her og der, og plutselig kommer vi over en lokal vingår med smaksprøver. Vi endte opp med å kjøpe med oss et par flasker og fikk dem til å bestille en drosje som kunne ta oss tilbake til hotellet vårt.

Lørdag 12.07.2014:

Vi testet tenninsbanen på hotellet samt kondisen vår. Tenninsbanen var nedslitt, men i bedre form enn oss 😉 Det var gøy å spille. Konklusjonen ble allikevel at ingen av oss skal prøve oss som proffe.

Vi ruslet tilbake til det lokale markedet for å kjøpe de tingene vi fant for noen dager siden og jeg tok bilder av alle biene på veggene. Det virker som det er en del bier her. Det er i alle fall veldig mye lokal honning og honninglikør/-body lotion/-vin.