Rhodos – uke 2

Søndag 13.07.2014

Spa. Det ble lekkasje i en vask, så vi ble flyttet fra hvert vårt enkeltrom til et par-rom og vi fikk 20% rabatt på behandlingen for “the inconvenience”. Funker.

Booket bord til middagen. Jeg hadde bestilt en flaske champagne som stod klar ved bordet da vi kom for å overraske Espen. Great success. Det blåste noe helt vilt mens vi spiste middag, så flere ting knuste og stoler flyttet på seg og vi holdt fast alt som kunne lette. Etter middagen, før desserten, fikk vi en kake (se bilde under) fordi jeg hadde sagt til damen i resepsjonen at dette var grunnen til at jeg ville bestille den flasken med champagne. Veldig god kake og flott overraskelse til oss begge.

Espen måtte som vanlig ta bilder av insektene han fant.

Mandag 14.07.2014:

Vi bestemte oss for å rusle en liten tur i nærheten. Etter vi hadde kommet ut til spissen av den lille “tuppen” som er et stykke borti her, så vi en fjelltopp og bestemte oss for å nå den i løpet av dagen. Tungt og varmt og masse vind og masse søppel langs veien. Men fin tur og god trening.

Tirsdag 15.07.2014:

Jeep Safari. Vi ble hentet ved hotellet i en Jeep. Festlig sjåfør og to andre nordmenn i bilen. Kjørte gjennom Rhodos by og til nordsiden av øyen, hvor vi plukket opp fire personer til og sorterte oss i riktige biler. De manglet en sjåfør, så den ene turisten måtte kjøre sin egen bil sammen med kjæresten. Vi var til sammen tre biler som kjørte rundt. Vår bil var den som kjørte mest off-road og gjennom vann og bratte bakker og triksing og miksing hele veien. Det var veldig gøy. Vi ble kjørt til ulike turistattraksjoner (og slapp å gå opp bakkene som de andre turistene i busser måtte gå). Den første vi kom til var 7 springs. Der gikk vi inn i en tunell som var der for å føre vann ned til en by i nærheten da italienerne var på øyen. 180 meter lang, helt mørkt, ingen lys og 20 cm vann i bunnen hele veien. Det var spennende og merkelig og uvant og mange kule ting på en gang. Helt ny opplevelse. Gjennom tunellen tok vi på oss sko igjen og ruslet over og tilbake. Det virket mye kortere å gå over i lyset enn det gjorde da vi gikk gjennom. Vi så på de 7 vannkildene og tok en del bilder. Det var veldig fint der. Anbefaler en tur innom om noen skal til Rhodos senere.

Etter en god pause med litt drikke og is i 7 springs, kjørte vi videre (off-road) opp til en kirke som lå nesten på toppen av et fjell. Kirkene som ble bygget på øyen før ble gjerne bygget over gravplassen til noen. I dette tilfellet var det et par som hadde mistet to av sine tre sønner og bygget en liten kirke over der de gravla dem. Vi kunne se at dette var en rik familie siden de hadde en spesifikk engel malt i taket. Da tyrkerne var på øyen hadde de skrapt av ansiktene til gudene som var malt på veggene, siden de ikke vil ha synlige ansikt på guder. Utenfor stod et oliventre som var mange hundre år gammel og fortsatt produserte oliven. Det var gøy å se hvor mye kunnskap sjåføren hadde i tillegg til humor mens vi kjørte. Rett utenfor kirken fortsatte vannkrigen vi hadde hatt før vi gikk inn.

Neste stopp på programmen var mat. Vi kjørte ned til en helt bortgjemt strand hvor det var en familie i et lite hus som hadde laget mat til oss. Det var ikke en restaurant eller noe sånt, men de laget mat til Jeep Safari-folkene hver dag. 10 euro og spis så mye du orker. Veldig god og hjemmelaget mat.

16.07.2014:

Dag på stranden. Slappet av, koste oss og testet middelhavet samt våre nye svømmebriller. Det var kjempegøy og vi samlet opp noen fine steiner.

17.07.2014:

Dykking ved Kalithea.

Meldte oss også på kurs for å bli certified Open Water Divers. Så snart vi gjorde det fikk vi en 250 siders lærebok som må leses gjennom til lørdag, så det ble plutselig lite bildetaking.

18.07.2014:

Etter dykkingen var vi påmeldt lobster evening. 6-retters middag.

19.07.2014:

Begge bestod eksamen på første forsøk og vi er nå sertifiserte dykkere begge to 😀